Ont i fotleden - symtom och behandling | TeamOlmed

Fotled

Ont i fotleden

Problem med fotleder kan bero på flera saker. Du kan exempelvis ha stukat foten eller överansträngt dig under ett träningspass så att leden belastats extra hårt. Andra problem med fotleder inkluderar artrik, gikt samt andra infektioner eller sjukdomar.

Symtom 

Det främsta symtomet på ett problem med fotleden är smärta. Även obehag kan signalera att något är fel, framför allt om det håller i sig i flera dagar eller över en vecka.

Vid besvär med en fotled kan det också uppstå svullnad, blåmärken och värme. Huden kan bli röd och kännas öm. Ifall du har trillat, blivit tacklad eller liknande kan foten även bli vriden. Om du har sådana symtom kan du ha en skada eller infektion.

Behandling av ont i fotleden 

Du bör alltid vila foten om du känner smärta eller obehag i fotleden. Undvik att gå eller träna, eftersom foten då belastas. Om foten svullnar, blir röd och gör ont utan att du vet varför bör du bör du uppsöka vården.

Ifall problemet inte verkar vara så allvarligt och du vet att det beror på t.ex. ett tufft träningspass bör vila räcka för att du ska må bättre inom några dagar.

Om din fot har blivit stukad kan minska smärtan. Du kan linda foten vid det akuta skedet för att förhindra svullnad. Du kan också tejpa foten och hålla den skyddad. Undvik att stödja dig på den och använd kryckor när du behöver gå någonstans, även om du bara ska förflytta dig några meter.

Vid allvarlig smärta även när foten är vilande bör du söka sjukvård. Detsamma gäller om foten knakar, om den är vriden eller om du har flera av symtomen ovan i kombination med feber.

Behandling hos TeamOlmed

TeamOlmed har över 20 kliniker och butiker i Sverige. Vi är ett av landets största ortopedtekniska företag och kan hjälpa dig med det mesta inom området. Om du har problem med fotleden är du välkommen att besöka någon av våra kliniker, för att prova ut något av våra fotledsstöd. Dessa finns till både idrott och vardagsaktiviteter.

Vi har även flertalet butiker där vi också hjälper dig med proteser, inlägg, ortoser och andra ortopedtekniska hjälpmedel. 

Våra kliniker & butiker Var har du ont? Webshop

 

1. Rörlighetsövningar: Sitt eller ligg, böj och sträck på fotleden.

2. Jämför rörligheten på den skadade foten med rörligheten på den friska foten. Du skall inte försöka få större rörlighet i den skadade fotleden än du har i den friska fotleden.

3. Styrketräning: Tåhävningar, stå på framfoten i exempelvis en trappa och böj och sträck på fotleden.

4. Utför övningen i två omgångar tills du blir trött.

5. Sätt ett gummiband eller en tyngd om framfoten

6. Böj foten uppåt två gånger tjugo.

7. Hälgång, gå runt på hälarna några minuter.

8. Tågång, gå runt på tårna nägra minuter.

9. Koordinationsträning. Stå på ett ben, det skadade benet, och håll balansen. Stå på ett ben, det skadade benet, och håll balansen samtidigt som du blundar.

Lycka till med träningen. Vi önskar dig ett snabbt tillfrisknande.

1. Rörlighetsövningar: Sitt eller ligg, böj och sträck på fotleden.

Med anledning av Covid-19

Läs mer